Petr Stupka Český kulinář
Hledej:
Týdeník Recepty Poradna Lexikon Kontakt

Týdeník pro všechny, kdo rádi vaří

20

Český kulinář č.20

PROTEINY ČILI BÍLKOVINY

NEZBYTNÉ ZÁKLADNÍ ŽIVINY
„Protos“ znamená řecky první ale ve skutečnosti jsou proteiny v našem těle po vodě druhou nejhojnější látkou. Jaksi povědomě máme bílkoviny spojené s masem, ale je prokázáno, že zdroje aminokyselin, ze kterých se bílkoviny tvoří, jsou velmi různorodé.
více...

„Protos“ znamená řecky první ale ve skutečnosti jsou proteiny v našem těle po vodě druhou nejhojnější látkou. Jaksi povědomě máme bílkoviny spojené s masem, ale je prokázáno, že zdroje aminokyselin, ze kterých se bílkoviny tvoří, jsou velmi různorodé.
Zpravidla se udává, že dospělý jedinec potřebuje denně tolik gramů bílkovin, kolik kilogramů váží. Stokilový pořízek = 100g proteinů. To by znamenalo, že stačí, když sní půl kila hovězího a má dostatek základní živiny. V mase je totiž přibližně 20% bílkovin. Jenomže ono to není tak jednoduché. Aby naše tělo mohlo konat všechny potřebné stavebně opravné činnosti a dále produkovat některé hormony a další nezbytné látky, potřebuje širokou škálu aminokyselin. Celkem jich využívá 24 a z toho 8 je esenciálních, tedy takových, které si tělo nedokáže vyrobit. Musíme mu je dodat stravou a ještě k tomu aby vše fungovalo jak má, potřebují být ony aminokyseliny v patřičném poměru.
Mohl bych pokračovat ve výčtu poměru lysinu, tryptofanu a leucinu a souběžně udávat jejich obsah v jednotlivých potravinách ale to snad jen jako doklad niterné složitosti přeměny látkové probíhající v našem těle.
Myslím, že pro naše povědomí docela postačí ta skutečnost, že vše, co potřebujeme nám zajistí pestrý jídelníček kde budou vejce, obilniny a luštěniny, sýry a mléčné výrobky, ryby, ořechy a semínka. Pochopitelně i maso jako takové ale věřte, že nejvíc potřebných proteinů vytěží naše tělo právě z vajec, sýrů, luštěnin a obilnin dále z ryb a ořechů.
Nejpodstatnější je kombinovat některé potraviny čímž dochází k podstatnému zvýšení výtěžnosti pro život nezbytných aminokyselin. Zajímavé na tom je, že ony kombinace konzumují lidé už po tisíciletí. No posuďte sami chléb a mléko, potažmo sýr. Hrách a kroupy nebo fazole a kukuřice prostě luštěniny a obilniny. Ostatně jak by lidstvo mohlo přežít těžké doby své historie jen o rýži, fazolích, chlebu, sýru a bramborách, kdyby tyto kombinace nefungovaly?

FUNKČNÍ POTRAVINY

Možná že jste se setkali s termínem, který z běžné potraviny činí náhle potravinu funkční. Pro rozkrytí tohoto stále častěji používaného označení jsou spředena následující slova.
FUNCTIONAL FOODS čili funkční potraviny je pojmenování pro potraviny, vyrobené z přirozených zdrojů. Jsou to suroviny, které konzumentovi vedle výživné hodnoty dávají i jakousi přidanou hodnotu pro jeho zdraví. Mohou posilovat imunitu, snižovat hladinu nevhodného cholesterolu v krvi, zpomalovat proces stárnutí a podobně.
Každopádně se nejedná o potraviny doplněné či obohacené nepřirozeně o vitaminy, minerály nebo jiné přidané, byť zdraví pospěšné látky. Vezmeme-li v potaz tuto skutečnost, zjistíme, že vlastně většina potravin, které lidstvo po staletí konzumuje je funkčních a to je, myslím si, důležité poznání.

Partneři:
ČESKÝ INTERNET s.r.o. © 2017 Marten & Louis, spol. s r.o., ČESKÝ INTERNET s.r.o., Kostelní 942/46, České Budějovice
Připomínky a návrhy zasílejte na info@ceskereality.cz. Publikování nebo šíření obsahu je bez písemného souhlasu provozovatele zakázáno. [6]