Petr Stupka Český kulinář
Hledej:
Týdeník Recepty Poradna Lexikon Kontakt

Týdeník pro všechny, kdo rádi vaří

11

Český kulinář č.11

VEJCE JSOU ZDRAVÁ!

MALÁ PŘEDVELIKONOČNÍ AGITACE
Je mi velice líto, že tak cenná a výborná potravina jako je vejce není v našich kuchyních často vítáno a proto nabízím jistou kulinářskou osvětu. Podle současných poznatků totiž už vůbec neplatí, že vejce je plné cholesterolu a tudíž nezdravé, tak jak se nám snaží podsunout nejrůznější reklamní triky
více...

Je mi velice líto, že tak cenná a výborná potravina jako je vejce není v našich kuchyních často vítáno a proto nabízím jistou kulinářskou osvětu. Podle současných poznatků totiž už vůbec neplatí, že vejce je plné cholesterolu a tudíž nezdravé, tak jak se nám snaží podsunout nejrůznější reklamní triky. Je jasně dokázáno, že pravidelná konzumace vajec nemá na zvýšenou hladinu cholesterolu žádný opodstatněný vliv.
Bohužel reklama nehovoří o tom, že je vejce komplexní, dnes je zvykem odborně říkat, funkční potravina, kterou naše tělo dokáže zužitkovat téměř dokonale. Vejce coby zárodek nového života obsahuje komplexní soubor živin, četné vitamíny i mnoho stopových prvků. Vejce vládne vedle výživových i četnými ochrannými kouzly. Nechci vás unavovat složitými studiemi, které dokazují vhodnost konzumace vajec. Jedna z nich dokonce jasně dokázala, že pravidelná konzumace dvou vajec denně je pro člověka velmi dobrá a po všech stránkách prospěšná. Jen pro zajímavost uvedu, že pro děti od 6 do 12 měsíce života je velmi dobré pro jejich další vývoj doplňovat do stravy 3 – 4 žloutky týdně, to proto, že právě žloutky obsahují velké množství železa a dalších látek ve stavu, kdy ho malý člověčí organismus dokonale využije.
Proto jen opakuji: jezme VEJCE JSOU ZDRAVÁ, obsahují spoustu cenných látek a cholesterol v nich obsažený nám nikterak neškodí a ani nemá tendenci se ukládat. Naopak bylo prokázáno, že skupiny lipidů, čili tuků ve vaječném žloutku mají antitrombotické, antiaterosklerotické a antizánětlivé vlastnosti a jejich zvýšená konzumace působí jako prevence vzniku kardiovaskulárních chorob, rheumatické artritidy, zlepšují vidění a mají další pozitivní účinky. Pro děti, zejména děti do 3 let, jsou nezbytné pro vývoj mozku a očí. U starších lidí přispívají k vybalancování hladiny hormonů, která se mění během stárnutí a tak dál a dál. To jsem zmínil jen malou část jedné z rozsáhlých studií, jako důkaz mého úvodního tvrzení, že vejce jsou, pro nás lidi, bez rozdílu věku, hmotnosti a vzrůstu tuze zdravá.

JARNÍ PASTVA

Jaro je tu, radujme se jakož se i veselme, případně juchejme. Ano, jsem si vědom, že jedna magická cifra jaro nedělá ale přesto je to patrné všude kolem nás. Tak schválně koukněte na pučící pupeny, vyhánějící výhonky, rostoucí výrůstky. Chvályhodně se snaží a derou k životu a co víc mnohé z nich jsou také k jídlu. Naši dávní prapředkové založili do našeho geonomu krom jiného i přirozenou touhu po jarním zelenání, které přímo oplývá vitamíny a minerály. 
Že je vám hloupé obcházet rumiště s vyhánějícími kopřivami, či pátrat v krajině u pramenů a potůčků po všelikém lupení? Tak si na okenním parapetu zasejte na mokrou papírovou utěrku a za čtyři nebo pět dníprůběžného rosení se můžete skvěle a zdravě napást.
K výsevu se hlásí – ŘEŘICHA, VOJTĚŠKA, HOŘČICE, ČERVENÁ ŘEPA a další.

Partneři:
ČESKÝ INTERNET s.r.o. © 2017 Marten & Louis, spol. s r.o., ČESKÝ INTERNET s.r.o., Kostelní 942/46, České Budějovice
Připomínky a návrhy zasílejte na info@ceskereality.cz. Publikování nebo šíření obsahu je bez písemného souhlasu provozovatele zakázáno. [6]